Zo slapen jij en je kind goed in

lekker slapen

Slapen is zo belangrijk! Als je uitgerust bent, ben je vrolijker en heb je meer geduld. En dat is nodig als je kinderen opvoedt. Ook voor je kind is een goede nachtrust essentieel. Dat hoef ik je niet te vertellen. Maar hoe slaap je goed in?

Ik slaap van nature niet makkelijk in. Vanaf dat ik klein ben, duurt het inslapen lang, soms wel een uur of meer. Als er in dat eerste uur iets is dat mij uit de slaap houdt, dan lig ik uren wakker. Dat kan een plotseling geluid zijn maar vaker is het iets in mijn eigen gedachten. Vooral als ik de volgende dag een spannende afspraak heb of als ik enthousiast ben over iets dat ik ga doen, houdt me dat uit een diepe slaap.
Zat er maar een knop in mijn hoofd om het brein op pauze te zetten. De gedachten op mute. Maar helaas, zo zen ben ik niet: mijn gedachten stil krijgen lukt maar eventjes.

Ik heb ontdekt wat helpt. Dit zijn twee manieren om je brein in toom te houden waardoor je ‘systeem’ kalmeert en je de slaap kunt vatten. De derde methode is om je kind te helpen goed in te slapen.

Methode 1:
Wat werkt, is om je gedachten te sturen. Niet naar wat er nog gaat komen, want dat is juist wat wakker houdt. Maar naar wat geweest is.
Je gaat denken hoe jouw begin van deze dag was vanaf het opstaan ’s ochtends. Stel het je zo precies mogelijk voor en beleef zo opnieuw hoe je opstond, naar de badkamer liep, je tanden poetste. Zie alle handelingen voor je. De plekken waar je achtereenvolgens was. Elke minuut haal je je voor de geest. Als dit niet kalmerend is!

Methode 2:
De tweede manier lijkt hierop, maar nu stel je je je ideale dag voor. Ook nu doe je dat heel zorgvuldig en sta je stil bij elke handeling. Wat doe je? Hoe ziet je omgeving eruit? Wie zijn er bij je? Hoe voel je je? Dit is heerlijk om je goed te laten voelen. Bovendien krijg je zo beter in de smiezen waar jij eigenlijk echt blij van wordt.

Als je kind moeite heeft om’s avonds in slaap te vallen, dan kun je zoiets samen doen voor het slapen gaan.

Methode 3 voor een kind:
Ga bij je kind op bed zitten of liggen, zorg dat je je zelf rustig en tevreden voelt, en zeg: “stel je voor -en alles kan want je kunt alles bedenken in je hoofd- het is een mooie dag. En jij mag zeggen wat je gaat doen. Wat wil je doen?” Wacht op het antwoord.
Vraag verder: met wie wil je dat?
Als je kind gaat sputteren dat iets toch niet kan, dan zeg je weer: in het echt misschien niet, maar in je hoofd kan alles. Je mag het helemaal zo bedenken als jij het het leukste vindt.
Zo help je je kind om een innerlijke voorstelling te bouwen.
Vraag naar waar het is, hoe het eruit ziet, wie er bij mogen zijn, wat er gegeten en gedronken wordt, welk speelgoed er is, zijn er dieren? Accepteer alle antwoorden, ook al vind jij ze misschien gek, onwaarschijnlijk, of zelfs pijnlijk. Pijnlijk? Ja, het kan pijnlijk zijn als je merkt dat jij er niet bij ‘mag’ zijn en jouw ex wel bijvoorbeeld. Stel nu en ook later geen vragen daarover. Dit is een innerlijke voorstelling waar je kind van mag dromen en genieten.
Als je merkt dat je kind helemaal ontspannen is en geniet, geef je een kus en zeg je welterusten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *